توجه : این فایل به صورت فایل ورد (Word) ارائه میگردد و قابل تغییر می باشد
بخشی از متن مقاله بنيان هاي نظري رفتار انتخاباتي شهروندان در جمهوري اسلامي ايران :
مقاله بنيان هاي نظري رفتار انتخاباتي شهروندان در جمهوري اسلامي ايران که چکیدهی آن در زیر آورده شده است، در بهار 1388 در پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش) از صفحه 9 تا 37 منتشر شده است.
نام: بنیان های نظری رفتار انتخاباتی شهروندان در جمهوری اسلامی ایران
این مقاله دارای 29 صفحه میباشد، که برای تهیهی آن میتوانید بر روی گزینهی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله انتخابات
مقاله ترجیحات رای دهی
مقاله رفتار انتخاباتی
مقاله رقابت انتخاباتی
مقاله شبکه های اجتماعی
مقاله فرهنگ سیاسی
مقاله مشارکت سیاسی
نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: دارابی علی
چکیده و خلاصهای از مقاله:
انتخابات و مشارکت سیاسی، از نمادهای مشترک بین نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران و سایر كشورهای برخوردار از نظام دموکراتیک است. در تبیین چگونگی مشاركت شهروندان، ترجیحات رای دهی و كیفیت تصمیم گیری در گزینش و رای دادن به نامزدهای انتخاباتی، سه الگو و رویكرد نظری؛ جامعه شناسی سیاسی، اقتصاد سیاسی و روان شناسی سیاسی وجود دارد.
مقاله حاضر، ضمن تحلیل و ارزیابی این سه دسته نظریه، در پاسخ به این پرسش كه در جمهوری اسلامی، رفتار انتخاباتی شهروندان، با كدام یک از الگوها و بنیان های نظری جامعه شناسی، اقتصاد سیاسی و روان شناسی سیاسی قابل تبیین است، بر این فرضیه تاكید دارد كه رفتار انتخاباتی و رای دهی، پدیده ای زمان پرورده، زمینه پرورده و مكان پرورده است و از این رو نمی توان به فرا نظریه ای جهان شمول دست یافت كه چرایی و چگونگی و محتوای رای دهی شهروندان را در همه كشورهای جهان و حتی در همه حوزه های انتخابیه درون یک واحد جغرافیایی، بر اساس آن مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. به عبارت دیگر، مبانی تاثیر گذار بر رفتار شهروندان در جمهوری اسلامی ایران را باید در فرهنگ سیاسی مردم، خلقیات و تجربیات قبلی شهروندان، تعاملات گذشته مردم با نامزدها و گفتمان ها و شبکه های اجتماعی که رای دهندگان به آن تعلق دارند، جستجو کرد.